سوپر اپليكيشن چيست؟ پديده‌اي كه دنياي نرم‌افزار را براي هميشه دگرگون مي‌كند

سوپر اپليكيشن چيست؟ پديده‌اي كه دنياي نرم‌افزار را براي هميشه دگرگون مي‌كند

 

شايد مطالعه همه آن‌چه نياز داريد در يك وبسايت واحد غيرممكن باشد اما به نظر مي‌رسد دنياي نرم‌افزار در حال حركت به سوي مسيري است كه همه نيازهاي كاربران را در يك بستر يكپارچه فراهم مي‌كند.

مايك لازاريديس، بنيانگذار برند بلكبري، براي نخستين بار در سال ???? از پديده‌اي صحبت كرد كه به نظر نمي‌رسيد در آن‌ سال‌ها ممكن باشد. او باور داشت در آينده‌اي بسيار نزديك، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها به اين نتيجه مي‌رسند كه بايد همه نيازهاي كاربرانشان را در يك اپليكيشن واحد فراهم كنند. او از اكوسيستم يك‌پارچه‌اي سخن مي‌گفت كه آزادي عمل بي‌بديلي به كاربران مي‌داد. حالا كه ده سال از ادعاي او گذشته، مفهوم سوپر اپليكيشن در دنياي نرم‌افزارها متداول شده‌اند. اما سوپر اپليكيشن چيست؟ آيا اين پديده دنياي نرم‌افزار و تعامل‌هاي مرتبط با آن را دگرگون مي‌كند؟

سوپر اپليكيشن چيست؟

 

ايده كلي نرم‌افزارهاي همراه در دره نوابغ آمريكا، سيليكون ولي، شكل گرفت. توسعه‌دهندگاني كه روي اپليكيشن‌ها كار مي‌كردند، تصميم داشتند بهترين تجربه ممكن را براي كاربران به ارمغان آورده و نياز آن‌ها به تلفن‌هاي هوشمند را بيشتر از قبل كنند اما اين پايان ماجرا نبود. اپليكيشن‌هاي تلفن همراه مي‌توانستند جانشين‌هاي ايده‌آلي براي سايت‌ها و سرويس‌هاي آفلاين باشند اما هنوز بهترين انتخاب ممكن نبودند. بنابراين بروزرساني‌هاي متعدد از راه رسيدند. اپليكيشن‌ها هر روز بهتر از قبل مي‌شدند و تغييرات متعدد از راه مي‌رسيدند.

با اين حال توسعه‌دهندگان به هويت نرم‌افزارهايشان فكر مي‌كردند. آيا اين اپليكيشن‌ها قرار بود صرفا جانشيني براي سايت‌ها و خدمات سنتي باشند؟ پاسخ اين سوال در ابتدا مثبت بود اما به مرور زمان يك خير بزرگ در برابر آن قرار گرفت. اپليكيشن‌ها بايد نسل جديدي از تعامل را به كاربر ارائه مي‌دادند كه در تركيب‌هاي پيشين در دسترس نبود. به همين دليل ايده اصلي سوپر اپليكيشن شكل گرفت.

در خلاصه‌ترين تعريف، سوپر اپليكيشن نرم‌افزاري است كه همه خدمات ممكن در يك حوزه مشخص را به كاربر ارائه مي‌دهد. براي مثال، اگر اپليكيشني كه در حوزه حمل و نقل منتشر شده توانايي مسيريابي، درخواست خودرو، فعاليت به‌عنوان راننده و اجاره خودرو را داشته باشد، لقب يك سوپر اپليكيشن را به خود اختصاص مي‌دهد. سوپر اپليكيشن‌ها كار چندين نرم‌افزار را در يك بستر واحد دنبال مي‌كنند. بدين ترتيب كاربران نيازي به اپليكيشن‌هاي گوناگون ندارند.

در اين زمينه بخوانيد:

كدام نرم‌افزارها، سوپر اپليكيشن هستند؟

 

شايد يكي از معروف‌ترين نمونه‌هاي سوپر اپليكيشن، نرم‌افزار «وي چت» باشد. وي چت متعلق به يك مجموعه چيني به‌نام «تنسنت» است كه در حوزه‌هاي گوناگون فناوري‌هاي ديجيتال فعاليت مي‌كند. عمده كاربران وي چت در كشور چين هستند و به همين دليل اين نرم‌افزار بيشتر از يك ميليارد و دويست ميليون كاربر دارد. به عبارت ديگر، بيشتر از ?? درصد شهروندان چيني از وي چت استفاده مي‌كنند. وي چت در ابتدا صرفا يك پيام‌رسان هوشمند بود اما به مرور زمان تصميم گرفت امكانات بيشتري به كاربران خود ارائه دهد و حالا محبوب‌تر از هميشه به نظر مي‌رسد.

تاكسي اينترنتي، فروش بليت سينما، سفارش غذا، پرداخت قبض و واريز پول به حساب ديگران از مهم‌ترين امكاناتي هستند كه پيام‌رسان وي چت در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. اما وي چت تنها نمونه موفق دنياي سوپر اپليكيشن‌ها نيست.

نرم‌افزار «علي‌پي» يكي ديگر از اپليكيشن‌هايي است كه به مرور زمان به يك غول بزرگ در دنياي نرم‌افزار تبديل شد. اين نرم‌افزار كه در ابتدا صرفا يك كيف پول هوشمند بود، آهسته آهسته پيشرفت كرد و با بروزرساني‌هاي متعدد موفق شد به يك سوپر اپليكيشن تبديل شود. حالا در سوپر اپليكيشن علي‌پي توانايي خريد و سفارش از رستوران‌ها، فروشگاه‌هاي محلي و زنجيره‌اي هم فراهم شده است. براساس ادعاهاي مجموعه علي‌پي، اين شركت در پانزده سال گذشته بيشتر از يك ميليارد كاربر به اكوسيستم خود جذب كرده كه البته بيشتر آن‌ها شهروندان چيني هستند.

شهرنت شبكه اجتماعي خريد و فروش كالا و خدمات. شهرنت فروشگاهي به وسعت شهر شماست. شهرنت در اپليكيشن شهرنت شما مي توانيد با توليد محتوا و به ازاي لايك و كامنت هاي دريافتي خود درآمد مستقيم ريالي داشته باشيد.

 

همانطور كه واضح به نظر مي‌رسد، بيشتر كاربران سوپر اپليكيشن‌ها [كه در جامعه مجازي ايران هم ظهور كرده‌اند] از كشورهاي آسيايي و به‌ويژه كشورهاي شرق آسيايي هستند. يكي ديگر از نمونه‌هاي شناخته‌شده سوپر اپليكيشن‌ها در شرق آسيا، نرم‌افزار «گرب» است كه تمركز ويژه‌اي روي خدمات حمل و نقل دارد. حالا كاربراني كه در كشور سنگاپور زندگي مي‌كنند، مي‌توانند با كمك گرب در هر نقطه اين كشور هتل رزرو كنند، غذا سفارش دهند و هزينه‌هاي خود را پرداخت كنند. در ساير كشورهاي شرق آسيا، سوپر اپليكيشن «گوجك» حضور پررنگي دارد.

آيا غول‌هاي فناوري به سوپر اپليكيشن علاقه‌اي دارند؟

ايده سوپر اپليكيشن احتمالا ايده‌اي نيست كه فراموش‌شدني باشد. باتوجه به استقبال كاربران در كشورهاي شرق آسيا و تجربه موفق ده‌ها سوپر اپليكيشن مشهور و كوچك در سراسر دنيا به نظر مي‌رسد به زودي ساير مجموعه‌هاي نرم‌افزاري شناخته‌شده هم براي توسعه سوپر اپليكيشن‌هاي خود وارد عمل مي‌شوند. بنابراين ظهور سوپر اپليكيشن‌ها در اروپا و آمريكاي شمالي هم غيرممكن نيست. همان‌گونه كه سرويس درخواست خودرو شناخته‌شده «اوبر» مدتي پيش از سرويس سفارش غذاي خود با نام «اوبر ايت» رونمايي كرد.

 

تاريخچه زعفران در ايران

تاريخچه زعفران در ايران

كلمه "زعفران" قدمتي بيش از ?0?? سال دارد. نام علمي اين گياه (Crocus Sativus) است. زعفران از كلمه زرپران (زر+پر+ان - گلي كه پرهايش همچون زر است) در زبان دري آمده و به اين معناست كه گلبرگ هاي اين گياه همچون زر گرانبها و قيمتي مي‌باشد.

كلمه "زعفران" قدمتي بيش از ?0?? سال دارد. نام علمي اين گياه (Crocus Sativus) است. زعفران از كلمه زرپران (زر+پر+ان - گلي كه پرهايش همچون زر است) در زبان دري آمده و به اين معناست كه گلبرگ هاي اين گياه همچون زر گرانبها و قيمتي مي‌باشد. اين كلمه در زبان‌هاي مختلف به شكل‌هاي گوناگون تلفظ مي‌شود. در پشتو و عربي "زعفران" ، در زبان‌هاي فارسي و تركي "Zefrun" ،  در زبان انگليسي "saffron"، در زبان اسپانيايي " azafr?n"، در زبان ايتاليايي "zaferano"، در زبان هندي "zuffron" و در زبان فرانسه "safrane" تلفظ مي­شود. در زبان سرياني كُركُم يا كَركُم ، ابوريحان بيروني ضمن وصف زعفران و نام‌هاي آن در زبان‌هاي مختلف مي‌گويد زعفران را به رومي اينخوس و قرقو، جالينوس قوروقوس گفته است.

زعفران در اعصار گذشته

 كارشناسان معتقدند كه زعفران اولين بار در كشورهاي يونان، ايران، تركيه و افغانستان رشد كرده است. به روايتي ديگر، پيدايش نخستين مزارع زعفران در جهان در نواحي همدان و كرمانشاه، تفرش و برخي از مناطق مازندران بوده است. پس از اسلام زعفران مناطق بروجرد، اصفهان، نهاوند و ري نيز شهرت زيادي پيدا نمود اما با حمله مغولان كشت آن رو به انقراض رفت. پس از آن كشت زعفران در بيرجند و قائنات شروع شد كه تا امروز هم ادامه دارد و بسيار شهرت يافته است.

 

 
   



در عصر هخامنشيان توليد زعفران در ايران قابل توجه بوده به طوري كه روزانه در دربار دومينه (حدود يك كيلوگرم) زعفران استفاده مي‌شد. كاربرد زعفران در آن زمان به عنوان رنگ و رايحه انواع خوراكي‌ها مانند تزئين كلوچه، شيريني و نان و همچنين در ساخت روغن‌هاي آرايشي بوده است. اين روغن‌ها همانند كرم‌ها يا ماسك‌ها امروزه نيز جهت زيبايي و لطافت پوست استفاده مي‌شوند. مستندات و شواهد تاريخي حاكي از اين است كه از زعفران براي عطر و بخور جهت خوشبو كردن فضاي كاخ‌ها، مجالس جشن و سرور نيز استفاده مي‌كردند. در سنگ نگاره‌هاي تخت جمشيد نيز جلوي داريوش دو بخوردان براي استفاده از عطر و بخور در كاخ‌هاي پرسپوليس كنده‌كاري شده است.

 

براي اطمينان در خريدي بدون واسطه و با قيمت مناسب به صفحه خريد زعفران بهرامن مراجعه كنيد. قيمت زعفران بهرامن در مقايسه با كيفيت اين محصول عامل رقابتي در فروش اين ادويه گرانبهاست.

در عصر ساسانيان عرب ها با زعفران آشنا شدند و آن را از شهرهاي كرمانشاه و همدان وارد كشور خود نمودند و مورد استفاده‌هاي خوراكي و غيرخوراكي قرار مي‌گرفت.  محلول زعفران گاهي به عنوان استامپ براي درج علامت بازرگاني بر روي محموله‌هاي تجاري و يا زدن نقش علامت كشتارگاه بر روي گوشت گوسفندان و يا به عنوان خوشبو كردن پيكر مردگان پس از غسل ميت، تحرير خوشنويسي بر روي پوست آهو، آراستن نسخه‌هاي خطي و نوشتن عناوين يا تحرير حاشيه‌ها، رنگ كردن پارچه‌ها، قالي‌ها و ... كاربرد داشت.

در عصر قاجاريه هم همچون عصر هخامنشيان علاوه بر مصارف غيرخوراكي از زعفران استفاده‌هاي خوراكي هم مي‌كردند و در آماده كردن شربت زعفران و انواع آش‌ها، مسقطي، يخ در بهشت، شله زرد، حلوا و بستني كاربرد داشت؛ زعفران در گذشته جهت مصارف دارويي نيز استفاده مي‌شده است.

دانشمنداني همچون بخارايي، ابوعلي سينا، بغدادي، خراساني و بسياري از پزشكان ايراني- اسلامي از آن در توليد روغن‌ها، مواد آرايشي و ماسك‌هاي زيبايي استفاده مي‌كردند.

شاعراني همچون فردوسي و نظامي گنجوي در اشعار خود به خوشبو كردن فضا توسط زعفران اشاره دارند. براي مثال نظامي در اشعار خسرو و شيرين، اينگونه بيان مي‌كند: "زخار و خاره خالي كن ميانش      معطر كن به مشك و زعفرانش"

زعفران از همان زمان‌هاي گذشته به عنوان ماده‌اي خنده‌آور، مفرح و شادي‌آور، تقويت‌كننده عروق، تقويت هوش و حافظه در منابع طب و داروشناسي كهن ايراني و اسلامي شناخته شده است. پزشكان قديمي همچنين جهت درمان بيماري‌هايي همچون ماليخوليا و جنون‌، مغز و دماغ، سردرد، زخم، ورم‌ و درد مفاصل و به عنوان مسكن و خواب‌آور، تسكين دردهاي قاعدگي و تنظيم عادات ماهانه زنان، ضدعفوني‌كننده، تسهيل در زايمان، و جهت درمان بيماري‌هاي دستگاه گوارش، دستگاه تنفسي، چشم وگوش و ... از زعفران بهره مي‌گرفتند و در نسخه هايي تجويزي، زعفران تركيب اصلي دارو بود. در آن زمان براي شستشوي چشم، از محلول جوشانده نيمه گرم (ولرم) زعفران استفاده مي‌كردند چون خاصيت ضد عفوني كنندگي داشت.

 

منابع

-          Abdul Samad Katawazy; “A COMPREHENSIVE STUDY OF AFGHAN SAFFRON”; Research, Planning and Policy Directorate, April, 2013.

-          Salwee Yasmin and F. A. Nehvi; “Saffron as a valuable spice: A comprehensive review”; African Journal of Agricultural Research Vol. 8(3), pp. 234-242, 24 January, 2013.

-          محمد حسن ابريشمي؛ "زعفران از ديروز تا امروز"؛ انتشارات اميركبير؛ سال 1389.

-          وبسايت رسمي فروشگاه اينترنتي بهرامن        

منبع : ساعت24